aus der Ringvorlesung: "Mit dem Blick auf marginalisiertes Wissen — Multiperspektivische Beiträge zu Wissensgerechtigkeit mit besonderem Fokus auf Kindheiten"
Thema: What does the border mean for children? An analysis of drawing from Bengal, India
Referent:innen: Samata Biswas (Assistens Professor, The Sanskrit College and University, Kolkata, India)
Abstract
Manjira Sinha's Chhotoder Border (Children's Border) is a collection of line drawings and short descriptions written by students of Matiari Banpur High School, located just a few km from the India Bangladesh border. Reading the images and the texts together, we come across a complicated everyday negotiation with the world's most violent border by the children, where historical ties, kinship networks, violence and 'smuggling' surround shiny new border infrastructure. Alongside this collection, I have also had the opportunity to take a look at some drawings by children who were part of a workshop dealing with the history of India's partition. I read both sets of tests (visual, linguistic) together to understand how contemporary narratives about the border are negotiated through children's perception and representation of it.
Die Ringvorlesungen finden vom 14. Oktober 2025 und bis zum 27. Januar 2026 statt, jeweils dienstags von 16:15-17:45 Uhr. Die Veranstaltungen finden im Hybrid-Format an der Hochschule Magdeburg-Stendal (Campus Stendal, Haus 3, Audimax) und per Zoom (Zoom-Link nach Anmeldung) statt.
Die Vorlesungsreihe richtet sich an Studierende, Forschende sowie an die interessierte Öffentlichkeit, um Anmeldung per E-Mail wird gebeten.
Mehr Informationen finden Sie auf der Webseite der Hochschule Magdeburg-Stendal.
Nächster Termin
13. Januar 2025 | 16:15-17:45 Uhr
Thema: Vom "unerhörten Wissen": Marginalisierte Akteur*innen erzählen vom Alltag und von Antirassismus-Kämpfen in der Migrationsgesellschaft
(Foto: Pixabay)
Veranstaltungsdetails
Zoom-Link wird nach der Anmeldung versandt